5 τρόποι για μείωση των τροχαίων ατυχημάτων
Οδική κυκλοφορία και τροχαία ατυχήματα
Τα τροχαία ατυχήματα, που συμβαίνουν καθημερινά στους δρόμους παγκοσμίως, οδηγούν σε θανάτους περίπου 1,35 εκατομμυρίου ανθρώπων κάθε χρόνο και αφήνουν μεταξύ 20 και 50 εκατομμύρια ανθρώπους με μη θανατηφόρους τραυματισμούς, αφορώντας σε μεγαλύτερο ποσοστό τους ευάλωτους χρήστες του δρόμου, όπως τους πεζούς, τους ποδηλάτες, τους μοτοσυκλετιστές και τους επιβάτες τους. Ιδιαίτερα οι νέοι είναι η πιο ευάλωτη κατηγορία και οι τραυματισμοί τους αποτελούν κύρια αιτία θανάτου για παιδιά και νεαρούς ενήλικες ηλικίας 5-29 ετών, όπως δηλώνουν τα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας
5 τρόποι για μείωση των τροχαίων ατυχημάτων
1. Εκπαίδευση για σωστή οδική συμπεριφορά από μικρή ηλικία.
Μαθαίνοντας το οδικό σύστημα και τους κανόνες του από μικρή ηλικία, τα παιδιά καταφέρνουν να διαμορφώσουν μια σωστή και πιο υπεύθυνη συμπεριφορά. Μεγαλώνοντας θα είναι σε θέση να είναι πιο πειθαρχημένοι και λιγότερο παρορμητικοί οδηγοί αλλά και πεζοί. Θα γνωρίζουν τη σημασία της σωστής χρήσης της ζώνης, της πειθαρχίας στα οδικά σήματα, της τήρησης των ορίων ταχύτητας και τη μη χρήση αλκοόλ όταν κάθονται πίσω από το τιμόνι.
2. Ασφαλή οχήματα στους δρόμους.
Οι νέες τεχνολογίες βοηθούν στο σχεδιασμό και παραγωγή οχημάτων που μπορούν να αποδώσουν πολύ καλύτερα σε περίπτωση σύγκρουσης σε σχέση με αυτά του παρελθόντος.
Παράλληλα, τακτικοί έλεγχοι και εφαρμογή βασικών προτύπων ασφαλείας στα ήδη υπάρχοντα οχήματα που κυκλοφορούν μπορούν να περιορίσουν σημαντικά τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων. Για σκεφτείτε, τι πιθανότητες έχει να σταματήσει εγκαίρως ένα όχημα με «φαγωμένα» λάστιχα ή ταλαιπωρημένα και παλιά φρένα; Πόσο πιο σοβαρά θα χτυπήσει ένα παιδί που δεν είναι σε παιδικό κάθισμα στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου; Ή με ποια δύναμη θα «σκάσει» ο οδηγός στον αερόσακο όταν δε φοράει ζώνη;
3. Μικρότερη ταχύτητα, μεγαλύτερη ασφάλεια.
Μελέτες έχουν δείξει ότι για κάθε 1% αύξησης της ταχύτητας υπάρχει αντίστοιχα αύξηση 4% των θανατηφόρων ατυχημάτων.
Η διάρκεια ενός ταξιδιού δεν επηρεάζεται από την ταχύτητα του οχήματος, άλλοι είναι οι παράγοντες που έχουν μεγαλύτερη επίδραση, όπως η αυξημένη κίνηση ή η συχνότητα των διασταυρώσεων. Ο σεβασμός των κατάλληλων ορίων ταχύτητας, προσαρμοσμένων στα χαρακτηριστικά του δικτύου που κινείται ένα όχημα (εθνική οδός, δρόμος εντός πόλης, μπροστά από σχολεία κτλ.) αποτρέπει την έκθεση των γύρω μας αλλά και εμάς των ιδίων σε δυνητικά επικίνδυνες και θανατηφόρες καταστάσεις.
4. Περιορισμός της διάσπασης της προσοχής.
Στις μέρες μας, περισσότερο από ποτέ, ποικίλουν οι λόγοι που μπορούν να αποσπάσουν την προσοχή ενός οδηγού από τον δρόμο και την οδήγηση. Η χρήση κινητών τηλεφώνων, το κάπνισμα, η κατανάλωση φαγητού, η φασαρία από άλλους επιβαίνοντες στο όχημα, η κούραση και η έλλειψη ύπνου αποτελούν μερικές από τις πιο συχνές αιτίες περισπασμού.
Για να περιοριστεί ο κίνδυνος πρόκλησης ατυχήματος θα πρέπει ο οδηγός να έχει οργανωθεί σωστά (να έχει ξεκουραστεί, να έχει φάει και πιει και να έχει κάνει όσα τηλέφωνα είναι απαραίτητα) πριν να καθίσει πίσω από το τιμόνι και να μην απασχολεί τον εαυτό του με οτιδήποτε άλλο πέραν της οδήγησης, κάτι που θα πρέπει να γίνει απόλυτα κατανοητό και σεβαστό και από τους υπόλοιπους επιβαίνοντες.
5. Σεβασμός προς τους υπόλοιπους οδηγούς και πεζούς.
Θα πρέπει πάντα να θυμόμαστε ότι οι δρόμοι ανήκουν σε όλους. Δεν φτιάχτηκαν μόνο για εμάς. Όλοι έχουμε ίσα δικαιώματα χρήσης τους και όλοι οφείλουμε να υπακούμε στους ίδιους κανόνες κυκλοφορίας.
Ας μάθουμε να συμπεριφερόμαστε με περισσότερη ανθρωπιά και σεβασμό προς τους συμπολίτες μας.
